Predchodca smartfónov? No, v podstate možno áno.


V tomto článku sa obzrieme nachvíľu späť a pripomenieme si produkt, ktorý bol svojho času nadčasový a vlastne takým predchodcom zariadení, aké používame dnes. No žiaľ, tento produkt vo svojej dobe zrovna neuspel a je pravdou, že mal svoje nedostatky. Ale aj tak je zaujímavé postrehnúť ten kontext, originalitu a nápaditosť, ktorou vlastne predurčil budúcnosť. Tento výrobok spájal elektornickú zábavu s potrebnými službami.

konzole

Opíšem pre niekoho možno známe zariadenie z roku 2003 a to produkt s názvom Nokia N- Gage.
Mala svoje nedostatky, no aj tak si myslím, že v roku 2003 by sme toto zariadenie s radosťou a záujmom, aj pocitom zábavy okúsili viacerí. Ten koncept a nápad bol vo svojej podstate inovatívny a skvelý, malo ísť o spojenie prenosného herného zariadenia s mobilom. Dnes je to už samozrejmé, bežné, no v roku 2003 ste na mobiloch mohli hrať akurát hadíka.

No toto zariadenie bolo predurčené na hranie viacerých hier, malo farebný displej, špeciálne rozloženú klávesnicu, jeho dizajn z časti pripomínal PSP s menším displejom, ktoré však prišlo až o niekoľko rokov neskôr. Popritom sme ho používali aj ako mobil. To je myslím jasné už z dôvodu, že zaradenie vyrobila Nokia.

Ale dosťanme sa pomaly k podstate veci a to k objasneniu, prečo sa toto zariadenie na trhu neudržalo dlhšie.

psp

I.         Zariadenie disponovalo procesorom 104 MHz, čiže si dokážete predstaviť tú „rýchlosť.“ Navyše hry určené pre tento produkt nevyzerali zrovna dobre. Síce nešlo o primitívne klasiky ako Pong, mohli sme nájsť farebné hry so zobrazením 3D, no ale na zariadení išli pomaly a celkový efekt vyzeral skôr odpudivo.
II.       Zoberme do úvahy fakt, že v tej dobe sa predával oveľa populárnejší, nový Gameboy Advance, ktorý bol v tomto obore a v roku 2003 korunovaným majstrom a jeho kúpa by bola oveľa výhodnejšia.
III.     Na Nokiu N- Gage bolo vyrobených len 58 hier.
IV.    Jediný spôsob, ako ste si na tomto prenosnom zariadení mohli vôbec niečo zahrať, bol zohnať cartridge, na ktorom sa hra nachádzala. Už to bol problém, pretože tieto hry napríklad u nás nikto nikdy nekupoval. Nevideli ste ich v obchode a nákup cez internet ešte vôbec nebol taký bežný. Ak ste cartridge nakoniec dostali, museli ste odobrať kryt, batériu, cartridge zasunúť, všetko zložiť zasa dokopy a potom ste mohli hrať hru. Nejaké praktické sťahovanie hier do mobilu, to žiaľ neexistovalo.